måndag 21 januari 2013

Ekologisk marknad med grönsakstorka

I helgen gjorde jag slag i saken och åkte på en av de ekologiska marknader som hålls på lördagar och där man kan handla ekologiska produkter som frukt, grönsaker, kryddor, tvål, bröd och nötter direkt från producenten. For till byn Verges ca 4-5 mil härifrån med idén att komma hem med en stor och välfylld korg. Men väl där var det bara 2-3 halvsovandes grönsaksförsäljare som verkade ha glömt sina grönsaker hemma, så det där med en välfylld korg blev det inte mycket med. Kom i alla fall över Kålrabbi och Svartrot, 2 grönsaker som jag aldrig provat. Alltid lika spännande att prova nya smaker!


På tal om nya saker så är min surkål som jag satt på jäsning färdig och smakar riktigt gott. Inte för att jag vet hur surkål ska smaka då jag inte ätit detta på jättelänge och då tyckte det var oätligt. Vad händer egentligen med smaklökarna med åren måntro, mognar även dessa eller? Helt plötsligt tycker man om allt de där som man "när man var yngre" tyckte smakade riktigt illa.

Till surkålen använde jag bara vitkål, morot, vatten och salt. Hyvlade grönsakerna med osthyvel så att de blev riktigt tunna och hade den på jäsning ca 9 dagar. Kanske den skulle stått längre??





1 kommentar:

  1. Svartrötter och kålrabbi är mums! Bra att du vågar smaka, det är vuxenpoäng på det :)

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!