söndag 17 mars 2013

Tvättnötter!

Så har jag till sist fått mina "efterlängtade" tvättnötter. När de beställdes sa de i butiken att det skulle ta ett tag innan de kom då de skeppas hit med båt. Fast jag misstänker att de har gått ett steg längre i sitt ekotänk och forslat hit dem med cyckel.....

Detta ska bli riktigt spännande. Har hört så många olika versioner om dessa nötter, både negativa och positiva. Undra om förklaringen till detta är att det finns olika sorters tvättnötter? Hade ett par skal i lite varmt vatten under dagen och provade sedan att diska med det vilket gick jättebra. Så funkar nötterna nu inte till att tvätta kläder med så kan jag alltid ha dem till diskmedel.


Har skippat vårt fläckborttagningsmedel som innehöll en massa ingredienser med namn som är omöjliga att uttala och har skaffat en tvätt-tvål istället. Problemet är bara att jag förälskat mig i tvålen så det tar nästan emot att använda den. Den är så vacker där den står i tvättstugan. Vänder, vrider och sniffar på den varje gång jag är därinne. (Så är jag ju tvättäkta tvålnörd också).


Så bortskämda vi är med våra tvättmaskiner, bara slänga in och trycka på en knapp. Annat var det förut, då fick de gno och gnugga alla kläder för hand. Nu har vi diskmaskin, tvättmaskin, etc, etc, etc och ändå tycker folk att tiden inte räcker till. Hur hänger det ihop tro?

Vill du veta mer om tvättnötter så klicka här.

11 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om de som använt tvättnötter och varit väldigt nöjda. Det är ju helt otroligt att det finns och fungerar! Fast samtidigt inte alls konstigt om man tänker efter. Och tvålen är ju för snygg alltså! :))

    Kram

    SvaraRadera
  2. Snygg tvål! Förstår att det bär emot att använda den.... Tvättnötter lät spännande. Det måste jag kolla mer på!
    Tack för gratulationen!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Vad mycket jag lär mig hos dig. :) Har faktiskt aldrig hört talas om tvättnötter men de verkar ju väldigt spännande och intressanta. Du får "rapportera" när du provat.
    Vilken tvål! Förstår att du har svårt att använda den. Kram!

    SvaraRadera
  4. Hihi, känner igen det där med tvålen. Gör precis likadant med min, luktar och tittar när jag ska slänga i en tvätt... Ja det är lustigt att vi klagar så över att vi inte hinner...men ju mer man skaffar sig ju mer tid tar det att sköta alltihop. Förr hade de ju knappt mer kläder än det de stod och gick i, plus ett ombyte till söndagen. Idag frossar vi ju i kläder, utan tanke på alla resurser som förbrukas, sorgligt. Läste ditt förra inlägg om kattsandsodlingen :-) Det är nog mineralrikt grus, det brukar ju växa frodigt därnere. Själv odlar jag på ren sand nästan. Men med många års kompostpåläggning är det mulligare nu. Men slutar man med det återgår det snart till sand igen....
    Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Tvättnötter...hmm funkar det på kladdiga barnkläder tro? :)

    SvaraRadera
  6. Tack för besöket hos mig :)
    Jag har provat nötterna, men låter dig själv avgöra vad du tycker om dem!

    SvaraRadera
  7. Jag har läst lite om dom där, både negativa och positiva åsikter. Du får rapportera resultatet. Det är svårt att välja bra tvättmedel, jag brukar använda Grumme, men om de är bättre än annat det har jag ingen aning om. Det känns ju inte helt naturligt att spola ner så mycket olika medel som vi använder i hemmet egentligen.

    SvaraRadera
  8. Hmm... Nu skäms jag nästan, jag har aldrig hört talas om tvättnötter :) Måste läsa lite om don :)
    Ha en fin dag.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  9. Tack för din hälsning hos mig:) Jag har läst om tvättnötter men aldrig provat. Och den var otroligt vacker!!

    Ska kika runt lite mer hos dig och hoppas vi ses igen!!

    Ha en bra dag
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Tvättnötter är inte alls dumt till en massa olika saker men jag har kommit ifrån användningen av någon anledning.. har en hel påse i källaren. Ska faktiskt börja prova dem igen. Jag gick över på fosfatfritt och parfymfritt tvättmedel och använder bara parfymfritt sköljmedel till lycra (cykelkläder). Jättefin tvål du har där. Har du provat galltvål? Den du har är säkert fräschare.
    Jag var på Mallis mellan 30dec och 4 mars i år. Förra året mellan 23 dec och slutet av mars.
    Ha en trevlig dag. Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Jag har använt Tvättnötter i snart fyra år nu och kan verkligen intyga att det fungerar till 100 %. Miljövinsten blir avsevärt mycket större än med vanliga konventionella tvättmedel.
    Man kan dessutom göra avkok på tvättnötter och få både schampo, tvål samt diskmedel. Mer info finns att få på http://webbsmart.my123eshop.com/newsitem.html/tvattnotter?item_id=1

    Ett tvättnötstest med galltvål finns också på : http://www.amzonet.net/tvattnotter-galltval-test.html


    Galltvål använder jag som komplement till tvättnötter mot svårare fläckar. Helt naturligt

    och ekologiskt.

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!