söndag 14 juli 2013

Grönt för livet

Det är namnet på en mycket inspirerande bok om gröna drinkar skriven av Victoria Boutenko. Här går det att läsa om allt som har med gröna drinkar att göra. Den tar upp vilken typ av växter man kan använda och det finns en del recept. Det är absolut ingen bok med en massa glassiga bilder i men jätteintressant och inspirerande läsning för den som gillar att göra egna smoothies av bladgrönt.

Boken innehåller även tabeller med jämförelser av näringsinnehållet mellan ekologiskt och konventionellt odlade grönsaker (där får man verkligen vatten på sin kvarn om man är förespråkare för ekologiska grönsaker) samt närmingsmässig jämförelse mellan en del grönsakers rot och blast.
För egen del hade jag t ex aldrig tidigare använt blasten från rädisor, rödbetor eller morötter i mina smoothies.

Grönt för livet - Victoria Boutenko

7 kommentarer:

  1. Intressant bok!!!! Speciellt när man odlar själv utan konstgödsel o gifter!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Alltid bra med tips på mer grönt. Att juica är ju ett jättebra sätt att få i sig litet mer av grönsaker på ett enkelt sätt. Kram!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du har en underbar grön :) sommar.
    Stor Kram
    Jessica

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig bok =) Den blev jag nyfiken på....
    Hoppas du har det fint. Stor kram

    SvaraRadera
  5. Den boken hade varit något för min far, om han levat.
    Han var mkt intresserad av 'grönt', som barn kallade jag honom
    för 'gröna-gubben'. Nu som vuxen gamling förstår jag hur rätt han hade med det ekologiska.
    Grannarna sa: vad är det för nåt han ska 'hitta på' nu, vågar vi provsmaka, är det inte giftigt.
    T.ex. fick vi vara med o plocka 'syreblad' det förvälldes och gjordes soppa, stuvningar m.m.
    Jag kan räkna upp mkt som han visade mig o syrran, som vi sedan skulle plocka och han fixa. Bl.an. olika sorters blad o blommor
    användning till 'te', både läkande, lugnade o uppiggande.
    Många sa är 'hokus pokus' gubben igång . . .
    Ja hur många Hälso butiker finns det inte nu.
    Förr i tiden de 'kloka gummorna', stackars dem.
    Det är extra trevligt för mig att läsa dina inlägg.
    Tack för dem 'kloka gumman', *fniss*

    Må bäst kram/ Eva

    SvaraRadera
  6. Glömde nämna i min upphetsning, att den boken borde jag läsa,
    nej ska läsa! Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Attans att jag slängde blasten till rödbetorna igår!!! Det skall jag komma ihåg till nästa gång.

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!