måndag 14 oktober 2013

Ingredienslista/INCI

Övning ger färdighet. Sakta men säkert börjar jag bli en hejare på att läsa innehållsförteckningen på hygienartiklar. Tidigare hade jag ingen aning om vad produkterna innehöll, läste aldrig förteckningen eftersom jag ändå inte förstod vad det stod. Samtidigt trodde jag att det fanns någon myndighet någonstans som såg till att vi konsumenter inte utsätts för ämnen som faktiskt är skadliga både för miljön och människan. Men riktigt så bra är det ju tyvärr inte. 
Det jag inte haft riktigt koll på var skillnaden på ingredienslista och INCI, trodde att INCI var det "modernare" ordet för ingredienslista. Så såg jag att Urtekram hade både en ingredienslista och en INCI på sina artiklar och tänkte jag skulle reda ut begreppen.


INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) är ett internationellt system för namngivning av ingredienser. Inom EU finns bestämmelser att alla länder ska använda samma ämnesnamn för att ingrediensförteckningen ska se likadan ut i alla EU-länder. I regel används latinska namn på växtingredienserna och engelska namn på kemiska ämnen. Färgämnen anges i regel med CI-nr (Colour Index number). Däremot behöver smakämnen (till tex tandkräm) inte skrivas på annat sätt än “aroma”, så där vet man inte exakt vad aromen består av. 
Ja, mer invecklat än så var det inte.

Har tänkt, när jag får lite mer tid, att jag ska skriva lite om de ingredienser som kan vara bra att undvika. Tyvärr finns det ännu inga absoluta krav som hud- eller hårvårdsartiklar måste uppfylla för att få kallas ekologiska vilket gör att det är bra att själv kunna skumma igenom ingrediensförteckningen.
Urtekrams handtvål Nordic Birch innehåller sodium coco-sulfate, ett ämne som det finns många olika uppfattningar om och som gör mig mer förvirrad ju mer jag läser om det.






7 kommentarer:

  1. Det är ju verkligen en djungel av alla dessa farliga siffror och beteckningar.. Fy också.. Vad är säkert egentligen..Känns som allt är farligt, mer eller mindre.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Det är kanon att kunna ta del av dina investigations!!

    SvaraRadera
  3. Usch, jag tycker det här är jättejobbigt och svårt! Ena veckan är något ok, nästa vecka är det inte ok, samma med mat.

    SvaraRadera
  4. Det är jobbigt att läsa och när man inte vet tillräckligt blir det bara namn. Och så ändrar det sig. Som jag fattat det, var Bregott bättre än Lätta för att Bregott innehåller smör. Men nu läste jag att det var bättre med det vegatibiliska. Bästa är kanske att skipa matfettet helt.

    SvaraRadera
  5. Inte är det lätt inte... tur vi har dig som hjälper oss att reda ut begreppen :)
    Försöker så gott jag kan, men ibland känner man sig hur dum som helst...
    Är du tillbaka i Spanien nu, eller...?
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det här är knepigt eftersom många namn är oklara vad de egentligen innebär även när man tar reda på mer. Jag fick till och med tala om för min frisör vad ett ämne var. Han trodde att det var farligt men han blandade ihop det med ett annat ämne som är en helt naturlig ingrediens.
    Känner det som en sten fallit från hjärtat eftersom mammas lägenhet nu sålts! Underbart. Kram!

    SvaraRadera
  7. Det tar tid att lära sig och inte är det lätt att komma ihåg varför ämnena är farliga/mindre bra heller..
    Jag har tack och lov rätt bra koll på ingredienser sedan en del år tillbaka, men det kommer ju fler ingredienser och nya rön att ta ställning till.
    Sen måste man ju mer eller mindre bestämma sig för vad som är ok för en själv.
    Jag skulle gärna vilja undvika ett antal ingredienser som jag inte gillar och vissa som jag känner mig skeptisk till, men min hud gillar inte när jag bara smörjer in den med oljor och smörer som i stort sett är det enda som blir kvar om man vill leva super-rent och naturligt....

    Inci säger ju oftast mycket mer om vad produkten innehåller, ditt exempel med Urtekrams handtvål är ju ett bra exempel på det.
    I ingrediensförteckningen står det ju bara: vegetable oil product, vilket ju låter bra och snällt, men inte säger särskillt mycket egentligen.
    Men när man sen ser i Inci att det i själva verket innebär sodium coco-sulfate så känns det ju inte lika oförargligt längre...

    Jag har länge tänkt att jag skulle skriva om ingredienser, men har helt enkelt inte orkat. skulle nog bli en hel uppsats om varje ämne då typ ;)

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!