onsdag 13 november 2013

Hemgjord Glögg

Snart är det första advent, tid för krypa upp i soffan och smutta på lite varm glögg.
Här är ett enkelt och gott recept på glögg. Vill man ha den till första advent kan det vara bra att börja snart för den måste ha några dagar på sig.
                         
1 tsk Nejlikor
1 tsk Kardemumma                 
1 tsk Ingefära
1 tsk Kanel                              
1 dl socker
1 dl Vatten                           
1 flaska Rödvin
Ca 2,5dl Vodka 

Lägg kryddorna i spriten och låt dra i en vecka. 
När kryddorna är "färdigdragna" silas de bort och kastas. Vatten och socker kokas upp och alla ingredienser blandas. Färdigt!!

Enligt grundreceptet ska det vara dubbelt så mycket vodka!!!! Har dragit ner lite på "procenten", blir det ändå för starkt får man helt enkelt låta den koka upp ordentligt vid uppvärmningen så att "det starka" försvinner.

 Att börja stöka med glögg samtidigt som sommarens sista tomater fortfarande ligger och 
mognar orsakar nästan någon form av högtidskulturkrock.

5 kommentarer:

  1. Egen glögg är verkligen roligt och spännande att göra och smutta av! Jag brukar göra ett recept som ska stå i sex veckor och den innehåller lite jäst och potatis också så den behöver man inte fylla på med alkohol hrrm... Den blir jättegod och tills i år har jag sparat en flaska från i fjol så det blir jättespännande att smaka. I år har jag faktiskt inte haft tid att göra en sexveckorsglögg, men tre veckor låter ju väldigt lagom.
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Hemgjord glögg är garanterat godast!
    Brukar även göra en variant på svart vinbärssaft. God den också!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja verkligen högtidskulturkrock, men hösten har varit mild, i varjefall här i Småland.
    Så gott med egen glögg, det har jag gjort för länge sedan, ca 20 år sen.
    Då hann jag med fast man hade mer att göra, nu hinner jag inget och har hellften
    att göra (Rolf är pensionär).
    Att ha äpplen i glögg är också gott, ja recepten är många.

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  4. Åhh låter riktigt spännande! Hmm borde väl gå att göra den alkoholfri också..får laborera lite.. ;)

    Men du, tittade på ditt tvålrecept tidigare..du tror inte att du kan hjälpa mig omvandla receptet till dl eller dylikt..har ingen bra köksvåg och inte hittat någon på loppis ännu så det känns rätt hopplöst att få ihop en sats jultvål innan jul om jag skall invänta att en bra våg skall dyka upp.. =/

    Hoppas att du får en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Sanna

    SvaraRadera
  5. Har missat ditt glöggrecept - liknar det jag provar för första gången, men där ska kryddorna bara dra i sprit 1 dygn i 1dl Renat... väldigt god blev den också :)

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!