fredag 1 november 2013

Kaffe med Simone

När Simone är på sitt allra värsta humör och lämnar en utan ström ja då får man verkligen plocka fram sin allra kreativaste sida när kaffesuget slår till och man inte ens har ett litet gasolkök hemma.

"Man tager vad man haver" - i detta fall grilltång, värmeljus och en gammal kaffepanna. En bra stund senare sitter man med en kopp rykande varmt kaffe mellan händerna, med stormen tjutande utanför och tycker faktiskt att det är lite småmysigt utan ström (ja en stund i alla fall). Man kommer snabbt på hur bortskämda vi är med el och rinnande vatten och tankarna går till far- och morföräldrar som ju växte upp så här.

Strömmen fick vi tillbaks dagen därpå, har vänner som är inne på fjärde dygnet utan telefon och ström.

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Vi klarade oss denna gång, men vet att andra hushåll fick det jäkligt. Man får ändå vara glad att inte vädret varit nollgradigt och en massa snö.
    Jag glömmer aldrig 'Gudrun', då var vi strömlösa en vecka och fick bo hos sonen med familj i samhället. All mat i frysen m.m. fick förflyttas och som tur hade han en extra frys. ca 6 hk av vår storskog föll ner, den vackra trollskogen försvann.
    Men vi hade tur ändå, många fick vänta i flera veckor på ström.
    Men vi har en gammal järnspis kvar som står i tvättstugan, den kan vi använda om man blir strömlös korta stunder. Den sparade vi när huset stor-renoverades.
    Förr i tiden fanns det en kakelugn i varje rum och järnspis i köket, vi har kvar en öppenspis i vardagsrummet, den är guld värd.
    Jag håller med att det kan verka mysigt ett litet tag utan ström, men katastrof en längre tid.
    Nu ska jag ta mig en kopp kaffe med tända ljus tillsammans med min lilla familj som hälsar på från Skåne, (dotter och två tonårs-tjejer) där stormen varit hemsk.
    Det är höst-lov från skolorna denna veckan också.

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk vad sårbart vårt samhälle är! Riktigt mysig bild!!!!
    Här klarar vi ett strömavbrott fint. Med vedspis, kamin och gårdspump!
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är skrämmande egentligen hur beroende vi är av elektricitet. Jag har till exempel ingen möjlighet att värma min bostad om elen skulle försvinna. Jag kan värma ett rum under en kortare tid med en propan "heater" och jag har en liten campingspis.
    Har också en del extra torkad mat eftersom affärerna skulle bli tomma väldigt snabbt om det inte fanns el.
    National Geographic hade alldeles nyligen ett program (kunde tyvärr inte se det eftersom jag inte har den kanalen) om vad som skulle kunna hända om elen försvann under 2 veckor i USA.
    Hela samhället skulle braka samman så som vi vant oss vid att det är.
    Något att fundera på.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Mysigt ett kortare tag ja, men flera dygn eller ännu längre låter väldigt jobbigt!
    Har tack och lov bara varit strömlös i min lägenhet i si så där max 4-6 timmar och har gas-spis och gasugn iallafall.

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!