söndag 18 maj 2014

Acetonfritt nagellacksborttagningmedel

Våren är här, sommaren "runt hörnet"! För min del är det vid denna tiden jag dammar av nagellacksflaskan efter dess vinterdvala. Visst är det väl lite sommarfealing över det där med att sitta ute och höra fåglarna kvittra och måla tånaglarna?

Under många år använde jag Lidls nagellacksborttagningsmedel, dels för att den har en alldeles förträffligt bra "duttare" upptill som är jättepraktisk. Bara att sätta bomullstussen på och trycka ett par gånger. Dessutom är den acetonfri vilket ju låter väldigt bra. Brandfarligt aceton som går under farligt avfall som förstör miljön vill man ju precis inte ha att göra med. Men när man läser på flaskan innehållsförteckning så är lösningsmedlet Ethyl acetate huvudingrediensen. Ethyl acetate används inom plastindustrin samt i färg och precis som aceton orsakar den irritation på andningsvägarna och kan vid långvarig absorption även skada njurar och lever. Så var försiktig med "acetonfria" produkter, de är inte alltid så harmlösa som de verkar.


Det finns nu en hel del nagellacksborttagningsmedel som inte innehålla starka lösningsmedel. Använder för tillfället ett från märket Sante som dessutom har samma praktiska "duttsystem" (ja hur förklarar man det?). Visst man får gno och gnugga bra mycket mer med de ekologiska alternativen, men det är det verkligen värt. Dessutom storknar man inte av stark doft från lösningsmedel när man öppnar flaskan.



Har aldrig lyckats hitta ekologiska nagellacksborttagningsmedel i "vanliga" butiker utan köper dem på nätet. Denna kommer från tyska webb-butiken BioNaturel som jag tycker är toppen, men den finns även på Puremakeup.se som har fraktfritt på hela sitt sortiment.

Och på tal om ekologskt i "vanliga butiker" så sprang jag faktiskt på en hel hylla med produkter från Urtekram när jag sist var inne på Coop Extra - det märket hade aldrig funnits i den butiken tidigare.

7 kommentarer:

  1. Åh, det är ingen värld jag lever i. Visserligen har jag väl också något lack någonstans, men det blir inte av att jag använder det. Om det skulle ske, ser det ju skrutt ut om någon dag. Så det blir i princip aldrig. Alltså ett ännu miljövänligare val.

    SvaraRadera
  2. Coop har mycket bra ekologiskt!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Det är väl alldeles lysande att det finns ekologiska alternativ även när det gäller sådana saker!

    SvaraRadera
  4. Nagellack är inte min grej. Det lilla som blir kvar av naglarna när jag mullvardat omkring i trädgården vill man definitivt inte framhäva. Dock bra att du berättar om miljövänligare alternativ för alla som har snygga naglar.

    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  5. Som vanligt är det en djungel av produkter där ute och svårt att välja rätt... :(

    SvaraRadera
  6. Jag tänker på att förr i tiden alltså på 60-talet när jag var tonåring, då fanns bara aceton för nagellacksmedel. Nu finns det många att välja på, så visst har mkt ändrats. tack och lov.
    Jag skulle behöva piffa till mina naglar men det blir aldrig av på sommaren, fingrarna är hela tiden och rotar i jorden, även om jag har handskar då o då
    är det lättast att jobba 'naken' om fingrarna.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Bra att veta... men nagellack är inte något jag använder. För dem som gör det är det ju bra att hålla koll :)
    Kram

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!