onsdag 25 februari 2015

Gula eller bruna aprikoser

Innan jag blev "ekonörd" var jag ganska så förtjust i torkade aprikoser. Tyckte de var perfekta och goda att knapra på när man var sugen på något sött och gott. 
Men när jag började välja ekologiska produkter i butikerna blev jag väldigt fundersam över varför de ekologiska aprikoserna är bruna i motsatts till den konventionellt odlade varianten som är gul. Dessutom är de ekologiska bra mycket sötare än de konventionella. Svaret på mina funderingar hittade jag på Saltå Kvarns blogg. Det kanske finns någon annan fundersam människa där som funderat över skillnaden? Ungefär så här ligger det till.

De konventionellt odlade aprikoserna behandlas, som mycket annan torkad frukt, med svaveldioxid (E220) i gasform direkt efter skörd, detta för att göra den mindre känslig för insektsgrepp. Denna svavling som görs innan aprikoserna torkas i solen hindrar oxidationen och gör så att de konventionellt odlade aprikoserna behåller sin ljusa färg medan den ekologiska (som inte är svavlad) oxideras och blir mörk. 

Har du inte läst Saltås Kvarns blogginlägg (fotona här under är lånade därifrån) om torkning av aprikoser så kolla in här, intressant läsning! Lovar att du kommer äta aprikoser med andakt efter du läst det- vilket jobb!! 





Själv har jag sedan ett bra tag tillbaks slutat äta torkade aprikoser, för min smak (och i motsats till många andras tycke och smak) är de ekologiska alldeles för söta. Men att därför välja svavlade aprikoser är inget alternativ, så jag får i fortsättningen klara mig utan torkade aprikoser. 



9 kommentarer:

  1. Här är det bara de mörka osvavlade som gäller och de ätes också med andakt, gärna delade i en sötsur wok.
    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera
  2. Intressant, tack för den infon! Eftersom det finns väldigt gott om torkad frukt här, så har jag sett skillnaden i färg på den ekologiska varianten, vilken jag köper, men jag har aldrig riktigt orkat ta reda på varför det är så, men nu vet jag.

    SvaraRadera
  3. Jag hade hört det förut, men det tål att läsas igen. Osvavlade aprikoser säljs inte i stora korgar i mataffären. De får man leta upp själv. / Britt

    SvaraRadera
  4. Aha, intressant! Äter sällan aprikoser, men det kanske är likadant med andra frukter.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Vad skoj att du föll för svartkålen :-) Det var en läsvärd blogg du tipsade om. Och tänk vilket jobb ! Jag håller med dig att de är för söta ekoaprikoserna. Har tänkt skaffa mig ett aprikosträd och ha i växthuset, frågan är om de blir lika söta, de som man torkar själv...Det enda jag använder aprikoser till är om jag gör chokladbollar, jag använder aprikoser eller dadlar istället för socker och inte i lika stor mängd som i receptet. Det blir gott och känns lite nyttigare, eftersom jag dessutom klämmer i chiafrön, solrosfrön och lite annat smått å gott som är nyttigt :-)
    Ha det bra! Kram från Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. För att inte tala om skillnaden i smak! Just torkade aprikoser är en sådan sak som är jätteskillnad mellan konventionella och ekologiska och jag kommer ihåg första gången jag testade osvavlade.

    Det var som att jag tidigare inte ätit aprikoser utan något helt annat, för smaken var så mycket mer intensiv och har toner av kakao och anis som tillsammans med sötman ger en väldigt lyxig upplevelse. Lite som att jämföra billig mjölkchoklad med riktigt fin mörk choklad.

    SvaraRadera
  7. Jag äter inte så mycket torkade aprikoser, kanske några per månad ?
    Men nog fattar jag allt det där, för givetvis är det som allt annat, 'de' måste spruta in olika gifter för att klara hållbarheten.
    Vi människor hade nog slutat att både äta dricka och torkat oss med papper i ändan för allt är farligt i denna värld. Att våra kroppar bli sjuka med olika sjukdomar fattar man, att de inte redan har blivit så mycket sämre är en gåta.
    Men sakta och säkert förgiftas vi . . . .
    Tack för detta intressanta inlägg.
    Hoppas att du annars mår bra, ännu är det kallt i Sverige, stanna kvar och njut i Katalonien. Mitt barnbarn Nils ska till Barcelona och bo hos en familj som utbytes student någonstans där. Han är duktig och intresserad av Spanska språket.

    Må väl,Kram/ Eva

    SvaraRadera
  8. Tack för infon! Då vet jag varför ekoaprikoserna är bruna, vilket gör att barnen inte vill äta dem. Brunt=ruttet i mångas ögon.

    SvaraRadera
  9. När jag arbetade hade jag ofta en påse torkad frukt (aprikoser eller fikon) på skrivbordet som ett extra energitillskott. Men jag funderade aldrig över färgen. Däremot var jag stamkund hos Saltå när jag bodde i Trosa.Bara några mil dit.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!