lördag 6 februari 2016

Konsten att tvåla in sig

Det är väl inte helt omöjligt att någon kanske har vägarna förbi Girona eller Costa Brava under våren? Är detta fallet och du dessutom gillar tvålar måste du ta en sväng in till Gironas centrum och gå till tvålbutiken Enjabonarte på C/Ballesteries, 12.
Ett paradis för tvålnördar!!

Förutom Girona finns Enjabonarte i Madrid, Oviedo, Zaragoza och Cádiz

Denna lilla tvålbutik, säljer sköna prisvärda tvålar av egen tillverkning. De har allt från Olivtvålar,  Glycerintvålar, doftfria tvålar, parfymerade tvålar, tvålar av örter, badkulor, etc, etc.

Butikens namn i sig, Enjabonarte, är ett fiffigt påfund. Enjabónate = tvåla in dig! Genom att pilla in ett litet r där på slutet har de fått in ordet arte = konst. Vissa kan verkligen få till det!



Mitt sista inköp från Enjabonarte är denna godbit, "Mediterráneo" (Medelhavet). Den inte bara doftar underbart av apelsin, den passar även perfekt på bild med sömnig katt som knappt får upp ögonen.


Är du ändå i Girona så passa på att ta en sväng till "arabiska baden" från 1100-talet. Jag menar, när vi nu pratar tvål är det ju ett perfekt ställe att besöka.
Banys Àrabs ligger inte långt från Enjabonarte, vid foten av Gironas jättekatedral och precis intill det judiska kvarteret Call.


Här har SvD en liten artikel om Girona,

4 kommentarer:

  1. Spännande. Barcelona tycker jag om och det här verkar minst lika bra. Jag trodde först det låg i Italien. Lätt att tänka på Verona som det stod. / Britt

    SvaraRadera
  2. Åh, en helt underbar butik! Har tyvärr inte vägarna förbi....;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Så många härliga tvålar du visar. Och de ser ju så GODA ut!
    Min skål är köpt på Bruka Design och kostade 325:-

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Mysiga tvålar och skön misse :)
    Jag har skickat mail till dig.
    Ha det gott // Lisa

    SvaraRadera

Roligt att du lämnar en kommentar. Tack!